11 Ekim 2008 Cumartesi

Pc Montajı, Arıza Ve Problem çözümleri videolu anlatımlar

Çeşitli forumlarda özellikle PC bileşenleri (Anakart, ekran kartı, CPU, RAM, HDD vs… ) ürün gruplarında arkadaşların montaj sürecinde belirli hatalar yaptığını, sorunlara çözüm ararken hatalı davrandıklarını ve çözüm aşamasında da yine gecikmelere neden olacak yanlış kanıları olduğunu görüyorum. Bu sebeple aşağıdaki yazı dizisini hazırladık.

Montaj: Masaüstü bir PC'yi monte etmeden önce mutlaka kitapçıklarını okuyunuz. Her ne kadar Tüketici Kanunu'na göre Türkçe kitapçıklar satılan ürün ile mutlaka size verilmek zorunda ise de, verilen bu kitapçıklar genellikle birebir tercüme olmadığı için sizi yanıltabilir. Bu sebeple en azından İngilizce kitapçıktaki şekil ve diyagramlara bakınız. Asus ürünleri için elimizde Türkçe çok değişik materyalleri Çizgi Söğüt Gölgesi Portalında bulabilirsiniz.



Asus Türkçe kullanım klavuzları için tıklayınız

Eğer daha önce bir PC monte etmemiş iseniz mutlaka bir teknisyen yardımı alınız ve aşağıdaki dökumanı inceleyiniz.

Kendi PC'ni Kendin Kur (Tıklayınız)




Kullandığınız anakart, VGA gibi ürünlerin ithalatçısını ve bunlara ait internet sitelerini öğreniniz. Özellikle yardım almanız gerektiğinde SSS (Sıkça Sorulan Sorular) bölümleri önemli olabilir. Çizgi Elektronik'in ÇSG Portalında zaman içinde derleyerek biriktirdiği dokümanlar da çok yararlı kaynaklardır.

Montaj'da karşılaşılan sorunlar: PC'yi oluştururken eğer seçtiğiniz anakartı, kasayı ve ekran kartını ilk defa kullanıyorsanız mutlaka uzay montajı yaparak sistemi deneyiniz.

UZAY MONTAJI
PSU'nun, anakartın ve üstündeki bileşenlerin kasa dışında kurulması işleminde lütfen odanızın tabanının en azından halı olmamasına dikkat ediniz. Kuracağınız sistemin altına antistatik bir yaygı bulabilirseniz çok daha iyi olur. Uzay montajında sadece temel ürünleri kullanınız. Örneğin bir TV kartını takmayınız.



Uzay montajında sadece PSU, anakart, VGA kartı, RAM, HDD, Optik ve CPU'yu takınız. Güç kaynağının yetip yetmediğine dikkat ediniz. Hiçbir fan'ın üzerine el ile değmeyiniz ancak elinizi çok yakınlaştırdığınız halde bariz bir ısı da hissetmemelisiniz. Özellikle PSU biriminin metaline elinizi değdirebilmelisiniz.

MONTAJ ÖNCESİ HAZIRLIK

Elektrostatik Deşarj
■ Anakartlar elektrostatik şok sebebiyle bozulabilir.Anakarta dokunmadan önce üzerinizdeki elektrostatik yükü boşaltın. Bunun için metal bir parçaya dokunun.
- Muhtemel hasar: Anakart üzerindeki entegrelerin zarar görmesi.

Sorunun montaj öncesi tespiti
■ Herhangi bir montaj yapmadan önce sisteminizi uzay montaj biçiminde kurunuz. Sisteminizi bu şekilde kurup çalıştığından emin olduktan sonra kasaya monte. ediniz. Bu sayede sisteminizde Oluşabilecek ve kasadan kaynaklanan kısa devre problemlerini kolaylıkla görebilirsiniz

■ Anakartınızı kasaya monte etmeden önce işlemci ve lanı takarak bağlantılarını yapınız.
- Muhtemel hasar: Kasanın karta veya işlemciye zarar vermesi.

Yanlış Power Supply kullanımı
■ Sisteminizde Gerçek 300-350W Power Supply kullanınız. Piyasadan alacağınız 20$ değerindeki kasaların içinden gerçek 300W P.S. çıkmaz.



■ Sahte 300W P.S. kullanımı sonucu Anakartın veriyollarını, işlemcinizi, ekran kartınızı, harddiskinizi kısacası bütün cihazlarınızı yakabilirsiniz. Teknik Servisi¬mize sahte P.S. kullanımından dolayı yanan birçok anakart gelmektedir. Lütfen 20$lık bir fark için 600$-700 lık sisteminizi riske atmayınız.


Kalitesiz power supply kullanımı yanan veriyolları.

- Muhtemel hasar: Sistem dahilindeki tüm aygıtların yanması.


Sistem Montajı:




Uzay montajından sonra, kasaya montaj yaparken yukarıda belirttiğimiz dokümanlarda da değinildiği gibi kasa delikleri, vidalama ve yalıtma noktalarına önem veriniz. Anakart üzerinde bulunan tüm jumper ve swicth ayarlarına dikkat ediniz. Bunlara kitapçıktan bakınız.

Fazla vida yuvası
■ Anakartınızı monte etmeden önce kasada bulunan vida yuvalarının anakartın vida yerlerine geldiğinden emin olunuz.
- Muhtemel hasar: Anakartınızın kısa devre yaparak açılmaması veya çizilerek hasar görmesi.

Montaj vidalarının fazla sıkılması
■ Anakartınızı kasaya monte eden vidaları fazla sıkmayınız.
- Muhtemel hasar: Anakartın ezilmesi veya yamulması.



Fan montajı veya vidalama sırasında tornavida kayması
■ işlemci fanını takarken ve vidaları sıkarken dikkatli olunuz. Tornavida kaymasından dolayı anakartınızı çizebilirsiniz.



- Muhtemel hasar: Anakartın çizilmesi sonucunda veriyollarının hasar görmesi.

Yanlış yapılan fan bağlantısı
■ Anakartınızın fan bağlantılarını yaparken doğru yere bağladığınızdan emin olunuz. Anakart üzerinde işlemci ve soğutucu fanlar için girişler bulunmaktadır. İşlemci fanını CPU_FAN bağlantısına yaptığınızdan emin olunuz.
- Muhtemel hasar: İşlemcinin yanması,

Fan girişlerine aşırı yükleme veya kısa devre etme
■ Soğutma amacıyla kullanılan fan girişlerine aşırı yükleme yapmayınız.
- Muhtemel hasar: Anakartın aşırı yüklenmesi sonucu fan besleme devresinin yanması.



Montaj sırasında kasa boyutunun parçalarla uyumunun kontrolü
■ Piyasada satılan kasaların boyutlarına dikkat ediniz. Bazı kasalarda, takılmak istenen Cdrom sürücüsü anakarta takılabilir. Lütfen kasanın boyutlarını kontrol ediniz.
- Muhtemel hasar: Anakart komponentlerinin fiziksel hasar görmesi.


Kasanın havalandırmasının uygun şekilde yapılmaması
■ Kasaya takacağınız fanların yönü önemlidir. Zira hava, kasanın ön-alt bölümünden girmeli ve arka-üst kısmından çıkmalıdır.
- Muhtemel hasar: Anakartın ve işlemcinin aşırı ısınması sonucu sistemin kararsız hale gelmesi.




Hatalı kablo montajı
■ Anakartınıza takmaya çalıştığınız kabloları lazla zorlamayınız. Doğru şekilde takmaya çalıştığınızdan emin olunuz.
- Muhtemel hasar: Yanlış bağlantı sonucu anakartın hasar görmesi .

RAM modüllerinin hatalı takılması
■ Ram modüllerini takarken çentiklere dikkat ediniz. Ters takma sonucu anakartınıza hasar verebilirsiniz.
- Muhtemel hasar: Anakarl RAM slotlarının fiziksel hasar görmesi.



Farklı tipte RAM kullanımı
■ Anakartınızın gereksimi olan özelliklerde RAM kullanınız. DDR veya DDR2 gibi erişim farklılıklarına, 400/533/667 gibi hız farklılıklarına dikkat ediniz. Bir anakarta aynı anda iki değişik özellikte RAM takmayınız.
- Muhtemel sorun; Kilitlenmeler, performasn düşüşü, fazla ısı.

Extra kasa bağlantılarının yanlış yapılması
■ Kasanızda bulunan ekstra USB, Audio vs. bağlantıları anakartınızın kitapçığından bakarak yapınız. Eğer bir problem yaşarsanız lütfen Çizgi Elektronik Teknik Destek Departmanını arayınız.
- Muhtemel hasar; Anakartın hasar görmesi

Jumper'ların yerinin değiştirilmesi
■ Anakartın üzerindeki Jumperları çıkarmayın ve başka yerlere takmayınız.
- Muhtemel hasar: Sistem açılmayabilir.

Dip Switch ayarlarının değiştirilmesi
■ Anakartınızın üzerindeki Dip switchlerle oynamayınız. Zira bütün ayarlar BIOS yardımıyla yapılabilmektedir.
- Muhtemel hasar: Sistem açılmayabilir veya kararlı çalışmayabilir.

İşlemci için orijinal olmayan fan kullanımı
■ işlemciniz için orijinal fan kullanınız. Üreticiler farklı 1an kullanımında işlemcilere garanti vermemektedirler.
- Muhtemel hasar: İşlemcinin aşırı ısınma sonucu yanması ve garanti dışı kalması.

İşlemci ile Termal Pasta kullanımı
■ İşlemci ile beraber Termal Pasta kullanınız. Termal pasta sayesinde işlemcinizin soğutulması %30-%40 civarında artar.
- Muhtemel hasar: Temas probleminden dolayı işlemcinin aşırı ısınması ve sistemin kararsız hale gelmesi.

Bilgisayar çalışırken PS/2 konnektorune aygıt bağlanması yada sökülmesi
■ Bilgisayarınız çalışırken Klavye ve Mouse kablolarını takıp çıkarmayınız. Bu işlem sırasında anakarttaki Super l/O çipini yakabilirsiniz.
- Muhtemel hasar: Anakarttaki Superl/O çipinin yanması.

Eski model ekran kartlarının yeni anakartlarda kullanımı
■ Eski ekran kartlarını yeni sistemlerde kullanmayınız. Eski Kartlar 3.3volt, yeni kartlar ise 1.5Volt gerilimle çalışırlar.
- Muhtemel hasar: Anakart üzerindeki çiplerin hasar görmesi.

AGP/PCI Express portuna hatalı montaj
■ Anakartınızdaki ekran kartı portu farklı bir fiziksel mekanizmaya sahip olabilir. Ekran kartınızı çıkarırken zorlamayınız. Ekran kartını takıp çıkarırken bu mekanizmayı açmanız gerekebilir,
- Muhtemel hasar: AGP portunun fiziksel hasar görmesi,



Anakart çalışırken P4 power girişinin montajı
■ Anakart çalışırken P4 power girişini takmayınız. Eğer takmayı unutmuşsanız sistemi kapattıktan sonra takınız.
- Muhtemel hasar: Anakartın hasar görmesi.


PC KURULUM VİDEOLARI
Aşağıdaki videolardan da PC kurulumu hakkında detaylı bilgi edinebilirsiniz.

Lesson 1: Hard Drives and Floppy Drives
Sabit Disk Sürücüsü ve Disket Sürücüsü (7,58MB)





Lesson 2: CD, DVD and Recorable Device
CD, DVD ve Kayıt Aygıtları (5,08MB)





Lesson 3: Computer Memory
Bilgisayar Hafızası (7,85MB)





Lesson 4: Video Card
Ekran Kartı (11,2 MB)





Lesson 5: Sound Card
Ses Kartı (5,33 MB)





Lesson 6: Modem and Ethernet Cards
Modem ve Ethernet Kartı (2,41 MB)





Lesson 7: Case and Power Supply
Kasa ve Güç Kaynağı (10,2 MB)





Lesson 8: Processor
İşlemci (9,14 MB)





Lesson 9: Motherboard
Anakart (7,98 MB)






Lesson 10: Cooling
Soğutma (4,78 MB)





Lesson 11: Computer Monitor
Bilgisayar Ekranı (5,45 MB)





Lesson 12: Keyboard and Mouse
Klavye ve Fare (2,38 MB)





Lesson 13: Speakers
Hoparlörler (4,26 MB)





Lesson 14: Overview of Parts and Tips
Parçalara Genel Bakış (11,7 MB)





Lesson 15: Installing the RAM, CPU and Cooler onto the Motherboard
İşlemci, RAM ve Soğutucu Montajı (20,4 MB)





Lesson 16: Motherboard Installation
Anakart Montajı (9,45 MB)





Lesson 17: Adding Case Fans
Kasaya Fan Eklenmesi (6,07 MB)





Lesson 18: Hard Drivers and Floppy Drive Setup and Installation
Sabit Disk Sürücüsü ve Disket Sürücüsünün Kurulumu ve Montajı (9,49 MB)





Lesson 19: CD, DVD Setup and Installation
CD, DVD Kurulum ve Montajı (8,41 MB)





Lesson 20: Connection Data Cables
Bilgi Kablolarının Bağlanması (7,32 MB)





Lesson 21: Adding Video, Sound, Ethernet, Modem Cards
Ekran, Ses, Ethernet, Modem Kartlarının Montajı (8,72 MB)





Lesson 22: Connection Power Cables
Güç Kablolarının Bağlanması (9,23 MB)





Lesson 23: Powering the Computer On
Bilgisayara Güç Verilerek Açılması (5,3 MB)






YAZILIM KURULUMU
Eğer PC'nin durağan çalışıyor ise PC'nizin yazılımsal kurulumunu yapın.

1-İşletim sistemi
2-Servis paketi / yamalar
3-Yonga seti sürücüleri
4-DirectX
5-Ekran kartı sürücüleri
6-Diğer donanımların sürücüleri
7-Programlar (ve varsa programların yamaları)

Bunları yüklerken ve yapılandırıken kitapçıklarını okuyarak bilgilenin. Özellikle anakart ve VGA kartı driver ve BIOS'ları hakkında bilgi edinin.

Asus Güncel Bioslar için tıklayınız

Bios Güncelleme Prosedürü için tıklayınız





İşletim sistemi kurma aşamasında veya herhangi bir problem ile karşılaşıldığında ilk önce yukarıda sıraladığımız maddeler önde olacaktır. Özellikle yüksek güç harcayan işlemciler kullanıyorsanız herhangi bir oyun programına girip sisteminizin oyun programında da durağan çalışıp çalışmadığını kontrol ediniz. Oyun programlarında PC %10-20 daha fazla güç tüketir. Isı kontrol işlemini tekrarlayın.

Sorun: Montaj aşamasında veya daha sonra herhangi bir problem yaşıyorsanız öncelikle sorunu tam olarak tespit etmeniz gerekir. İlk aşamada işletim sistemi veya driver/BIOS sorunu olup olmadığını sorgulayınız. Windows XP' de doğru dürüst çalışan bir PC'de herhangi bir donanımsal problem yoktur. Buna rağmen PC' niz oyunlarda veya özel bir uygulama da çalışmayabilir. Bu durumda Donanım Siteleri forumlarından yardım alabilirsiniz.

Sorun donanımsal görünüyorsa hiçbir şekilde hatalı olduğunu düşündüğünüz bileşeni bir başkası ile değiştirmeyiniz. Örneğin boot bile etmeyen bir anakarta başka bir CPU takmak veya başka bir ekran kartı takmak hatalıdır. Özellikle teknik yardım alınız. Teknik yardım aldığınız şirketin (veya kendinizin) çalışan bir sisteminde örneğin arızalı olduğunu düşündüğünüz ekran kartını deneyebilirsiniz. Ancak PSU' dan şüphe ediyorsanız bunu başka bir yerde denemeyin.

Soruna yaklaşırken öncelikle sorunu oluşturabilecek faktörleri azaltmaya çalışın. Gördüğünüz problemin sorunun kaynağı mı, yoksa sonucu mu olup olmadığını sorgulayın. Örneğin kilitlenmeler genellikle sonuçtur. Güç gereksinimi sağlanamadığı için sistem durağan çalışmaz, yoksa gördüğünüz semptom arızalı ürünü göstermez.

Yardım alma ve çözümleme: Herhangi bir donanımsal sorun tespit ettiğinizde özellikle ithalatçıları arayın. Ancak aramadan önce sorununuzun gerçekten tüm evrelerini öğrenip daha sonra arayın ve konuyu bildiğinizi mutlaka gösterin. Internet sitesinden yardım aradığınızı örneğin SSS bölümüne baktığınızı belirtin.Bu aşamada ÇSG Portalından sorunlarınızı paylaşabileceğiniz gibi sorunların anlaşılması ve çözümü hakkında gerekli dokümanlara ulaşabilirsiniz.





Telefonda görüştüğünüz kişiye karşı alçak gönüllü olun, ilk anda suçlayıcı olmayın. Uzaktan alınabilecek yardım genellikle sadece belirgin hatalarda faydalı olabilir. Size yardım edecek kişi sadece temel hataları veya sizin belirttiğiniz probleme benzer bir örneğe daha önce rastlamış ise bunları size direk anlatarak yardımcı olabilir. Doğal olarak şunu kabul etmek gerekir ki bir PC 8–9 parçadan oluşur ve hata yapmış olma ihtimaliniz vardır. Ancak tüm kitapçıklarda over-clock ayarlarıda dahil olmak üzere tüm kurulum detayları var olduğuna ve bu ürünler tek tek satıldığına göre bu PC'yi evinizde toplamanız kabul ediliyor olmalıdır ve kitapçıkta yazan tüm seçenekleri de deneyebilirsiniz. Hiçbir şekilde herhangi bir ithalatçı bunlardan dolayı sizi suçlayamaz.

Garanti ve Servis: Ürününüzde arıza olduğu kanısına varıyorsanız ürünün ithalatçısına geri döndürülmeden önce bu ürünü aldığınız şirkete mutlaka denetiniz. Bugün için arıza servislerine gelen ürünlerin ancak %60'ı gerçekten arızalıdır. Sizin deneyemediğiniz uzay montajı ve temel çalışan ürünler ile test etme işlemini malı aldığınız yerdeki teknisyene yaptırabilirsiniz. Aksi taktirde boşu boşuna birkaç gün kaybedebilirsiniz.

OC resmi olarak garanti dışı bir süreçtir ancak birçok ithalatçı sizin doğru yaklaşımınız ile bu tür işlemlerde ürününüzü garanti dışı bırakmaz.



İthalatçılar sattığı her ürüne Sanayi Bakanlığı onaylı garanti kartı mutlaka vermek zorundadır, eğer bir şekilde satıcı firmalar tarafından bu size teslim edilmemişse veya zorluk çıkartılıyorsa (her ne kadar bu bir suç olsa da ne yazık ki kontrol edemediğimiz bazı satıcılar bu davranışı kasıtlı olarak yapabiliyorlar) ithalatçıdan aynı seri numaralı ürün için yeni bir garanti kartı almaya çalışın. Garanti kartınız elinizde olduğu sürece aradaki satıcılardan hizmet alamadığınız durumda ithalatçılardan direk servis hizmeti alabilirsiniz. Satın aldığınız ürünün seri numarası ile internet sitelerinden ürünün kimin ithalatı olduğunu bulabilirsiniz. Çizgi Elektroniğin kendi geliştirdiği CRM programı sayesinde ürününüzün bize mi ait olup olmadığını sorgulayabileceğiniz gibi online olarak servis ve destek talebinde bulunabilirsiniz. Bu işlem de aracı firmaları aradan kaldırdığı için servis süresi kısalacaktır. Aynı zamanda serviste olan ürünlerinizin online olarak servisin hangi kademesinde olduğunu an ve an takip edebilirsiniz. CRM programımızın bir diğer avantajı da müşterilerimiz ürünlerini gönderirken ücretsiz kargo fırsatından da yararlanırlar.

Çizgi Elektronik Sanayi bakanlığının oluşturduğu Tüketici kanununa göre ürünlerine garanti ve servis hizmetleri sunması dışında bu kurallardan da öte Tüketici lehine uygulamalara sahiptir. Örneğin bakanlığın uygun gördüğü 2 yıl garanti süresi birçok üründe 3 yıldır. Asus ürünleri için garanti süresi içinde; kullanıcı hatalarından dahi kaynaklansa, Çizgi Elektronik eğer ürünü tamir edebiliyorsa kullanıcıdan hiçbir şekilde servis ücreti almaz. Garanti süresi sona erse bile Çizgi Elektronik eğer halâ ürünün maddi bir değeri olduğuna inanıyorsa ürününüze servis hizmeti verir. Eğer ürününüzün kaynağı belirli değil ise veya satın aldığınız kaynaklardan garanti ve servis hizmeti alamıyorsanız yine Çizgi Elektronik'e gelebilirsiniz. Tüm servis hizmetleri ücretsizdir.

Çizgi Elektronik olarak Asus ürünleri için kurduğumuz her türlü ürünü chip seviyesinde (BGA' ler de dahil) test etme, arıza tespit etme ve değiştirme imkânına sahibiz. Türkiye'de bir ilk olan bu laboratuar, 3 yıldır hizmettedir ve her yıl garanti sürecine dahil olan ekstra 500.000 kalem ürüne servis vermektedir. Bugün Türkiye'de satılmış olan ve sahada çalışan Asus ürünü sayısı 5,5 milyonun üzerindedir.

Eğer PC ürünlerini alıp montaj yapıp satıyorsanız Tüketici değilsiniz. Bunun bilincinde olunuz. Tüketici kanunu için: http://www.sanayi.gov.tr/webedit/gozlem.aspx?sayfano=952 adresine bakabilirsiniz. Eğer ciddi hukuksal bir sorununuz olduğunuzu düşünüyorsanız kaymakamlıklarda tüketici masaları vardır. Buralara vereceğiniz tek bir dilekçe ile bilirkişi önünde ithalatçı (ve/veya satıcı) ile anlaşabilirsiniz. Herhangi bir masrafı yoktur. Burada verilen kararı mahkemeler büyük bir olasılıkla kabul etmektedir.


YAZI http://forum.pclabs.com.tr/index.php?showtopic=79803 adlı internet sitesinden alıntıdır...